Algemene Voorwaarden clienten

Algemene Voorwaarden clienten

Algemene Voorwaarden van Uwzorgbelang B.V., hierna te noemen: Uwzorgbelang Algemeen 

ARTIKEL 1 – Definities 

Cliënt: bestaande en toekomstige zorgvrager(s), die een Indicatie heeft/hebben en die een  overeenkomst heeft/hebben met Opdrachtgever 

Zorgaanbieder: rechtspersoon (Uwzorgbelang) die zorg verleent. 

Indicatiebesluit: een recht of een aanspraak op Zorg in natura. 

Geneeskundige handelingen: alle verrichtingen, waaronder inbegrepen onderzoek en het geven van  raad, die rechtstreeks betrekking hebben op de Cliënt met als doel hem van een ziekte te genezen,  hem voor het ontstaan daarvan te behoeden of zijn gezondheidstoestand te beoordelen, een en  ander zoals beschreven in artikel 7:446–468 Burgerlijk Wetboek. 

Incident: ieder niet beoogd of onvoorzien voorval in het zorgproces met direct of op termijn  merkbare gevolgen voor de Cliënt. 

ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid 

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de Cliënt en de zorgaanbieder  gesloten overeenkomst (hierna te noemen de overeenkomst) met betrekking tot de  geleverde zorg. 
  2. Deze Algemene Voorwaarden treden niet in de plaats van wettelijke regelingen maar dienen  als aanvulling op de wettelijke regelgeving te worden gezien. 

ARTIKEL 3 – Bekendmaking Algemene Voorwaarden 

  1. De zorgaanbieder biedt de Algemene Voorwaarden voorafgaand digitaal of bij de  totstandkoming van de overeenkomst aan bij de Cliënt. Deze worden zo gewenst op papier afgeleverd bij de Cliënt. Hiernaast zijn de algemene voorwaarden altijd in te zien op de  website van Uwzorgbelang (en gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel). In beginsel  zullen de Algemene Voorwaarden via de mail worden toegezonden, slechts op verzoek zullen  de voorwaarden schriftelijk worden overhandigd, 
  2. Op verzoek van de Cliënt is de zorgaanbieder bereid om de Algemene Voorwaarden mondeling toe te lichten. 

ARTIKEL 4 – Afwijking van de Algemene Voorwaarden 

  1. De zorgaanbieder en Cliënt kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden, tenzij dat  uitdrukkelijk is overeengekomen tussen partijen en de afwijking niet in het nadeel is van de  Cliënt, mits dit op initiatief is van de Cliënt. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn  overeengekomen. 

ARTIKEL 5 – Duidelijke informatie 

  1. Steeds als de zorgaanbieder de Cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een voor de Cliënt geschikt niveau en vergewist hij zich ervan dat de Cliënt de informatie heeft begrepen.
  2. Als de zorgaanbieder de informatie elektronisch verschaft, volstaat het aanbieden via de  email met het verzoeken om een ontvangstbevestiging. 
  3. Indien het belang van de Cliënt dit vereist, dient de zorgaanbieder de betreffende informatie  te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de Cliënt. Echter niet eerder dan dat er aan de  wettelijke vereisten is voldaan om deze informatie te verstrekken. 
  4. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat de Cliënt of diens (wettelijk) vertegenwoordiger  gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem  relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomt. 

ARTIKEL 6 – Bevoegdheden van de vertegenwoordiger 

  1. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de Cliënt uit hoofde van deze  Algemene Voorwaarden voor zover de Cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de  vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke schriftelijke machtiging door de Cliënt. 

ARTIKEL 7 – Keuze-informatie 

  1. De zorgaanbieder die een Cliënt bezoekt om de nodige zorg aan te bieden is niet verplicht  om overige zorgaanbieders met de Cliënt te vergelijken. 
  2. Indien de Cliënt aangeeft contact te willen met overige zorgaanbieders dient het initiatief  hiervan bij de Cliënt te liggen. 

ARTIKEL 8 – De intake 

  1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt de zorgaanbieder de Cliënt schriftelijke informatie aan over tenminste de volgende punten: 
  2. de vormen van zorg die de zorgaanbieder kan bieden met de indien bekend bijbehorende tarieven, de gevolgen van een nieuwe indicatie als deze lichtere of  zwaardere zorg noodzakelijk maakt en de mogelijkheid van beëindiging vóór afloop  van de indicatie als de zorg niet langer nodig is; 
  3. de procedure ter verkrijging van een nieuwe indicatie, de mogelijkheid dit door de  zorgaanbieder te laten doen en de gevolgen/kosten daarvan; 
  4. het doorgeven van een contactpersoon en de mogelijkheid tot het aanstellen van  een vertegenwoordiger en de wettelijke regels die daarop betrekking hebben; 
  5. mogelijkheid tot het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring waarin de Cliënt uit  hoe hij wil dat er wordt gehandeld, indien hij in een situatie komt waarin hij niet  meer voor zichzelf kan beslissen; 
  6. de procedure rond het opstellen van een zorgplan; 
  7. de zorg en/of diensten die de Cliënt al dan niet zelf moet betalen en de  

keuzemogelijkheid om van die zorg en/of diensten al dan niet gebruik te maken; 7. de mate waarin de zorgaanbieder gebruik maakt van de diensten van vrijwilligers; 8. sleutelbeheer, denk hierbij onder andere aan het laten plaatsen van een sleutelkluis;

  1. de bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie; 
  2. waar de Cliënt aan moet voldoen om de zorgverleners en andere personen  werkzaam bij of in opdracht van de zorgaanbieder in staat te stellen te werken  conform de regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden; 
  3. mogelijkheden wensen van de Cliënt; 
  4. het beleid ten aanzien van vrijheidsbeperking, indien van toepassing; 
  5. de klachtenregeling; 
  6. deze Algemene Voorwaarden set A; 
  7. het privacy beleid; 
  8. eventuele kosten. 
  9. Tijdens het intakegesprek gaat de zorgaanbieder na of de Cliënt de schriftelijke informatie  heeft begrepen. Tijdens het gesprek of zo spoedig mogelijk daarna maakt de Cliënt aan de  zorgaanbieder zijn keuzes kenbaar met betrekking tot de besproken punten. 
  10. Als de Cliënt ten tijde van het laatste gesprek vóór de totstandkoming van de overeenkomst  nog niet beschikt over een indicatiebesluit, verklaart hij schriftelijk dat een indicatiestelling is  aangevraagd. 
  11. De Cliënt informeert de zorgaanbieder per ommegaande, indien hij zorg van andere  zorgaanbieders ontvangt. 

Totstandkoming overeenkomst 

ARTIKEL 9 – Totstandkoming overeenkomst 

  1. De zorgaanbieder doet op basis van de intake een aanbod aan de Cliënt waarin de te leveren  zorg en alle te leveren diensten nauwkeurig zijn beschreven. 
  2. De overeenkomst komt tot stand wanneer de Cliënt het aanbod van de zorgaanbieder  aanvaardt. Deze overeenkomst welke in beginsel mondeling kan worden gesloten door  tijdsdruk dient in alle gevallen binnen 48 uur nadien schriftelijk te zijn bevestigd en de  zorgovereenkomst dient te zijn ondertekend. 
  3. In de overeenkomst staat minimaal het volgende opgenomen: 

o een verwijzing naar de geïndiceerde zorg; 

o een bepaling dat het op te stellen zorgplan onderdeel uitmaakt van de  

overeenkomst; 

o een beschrijving van de diensten waar de Cliënt gebruik van wil maken met een  specificatie van de kosten die voor rekening van de Cliënt komen (indien van  toepassing);

o een beschrijving van de overeengekomen aanvullende zorg die voor rekening van de  Cliënt komt en een specificatie van de kosten (indien van toepassing); 

o een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de Cliënt voor  verplichte meting van zorginhoudelijke kwaliteitsindicatoren en controles zoals  verlangd wordt bij contracteren van zorgverzekeraars in overeenstemming met de  geldende regels; 

o een verwijzing naar deze Algemene Voorwaarden; 

o Indien het bij het sluiten van de zorgovereenkomst niet bekend is wat de kosten zijn  van de niet-vergoede zorg dan wel dat het nog niet volledig duidelijk is door welke  omstandigheid dan ook welke zorg op korte termijn moet worden ingezet, zal de  zorgovereenkomst met deze informatie worden aangeboden. Cliënt is dan gehouden  om de kosten van de zorgaanbieder te voldoen ook als deze niet zijn gespecificeerd  in de zorgovereenkomst. 

Zorgplan 

ARTIKEL 10 – Totstandkoming van het zorgplan 

  1. De zorgaanbieder stelt in samenspraak met de Cliënt een zorgplan op. 
  2. Uiterlijk zes weken na aanvang van de zorgverlening legt de zorgaanbieder het  overeenkomstig lid 1 opgestelde zorgplan ter instemming voor aan de Cliënt. 
  3. Het zorgplan wordt van kracht na instemming van de Cliënt. De zorgaanbieder en de Cliënt ondertekenen het zorgplan. Het ondertekende zorgplan blijft gedurende de looptijd van de  overeenkomst ter beschikking van de Cliënt. 
  4. In de periode tussen de totstandkoming van de overeenkomst en het van kracht worden van  het zorgplan is – in het geval er sprake is van geneeskundige handelingen – voor deze  geneeskundige handelingen toestemming van de Cliënt vereist, tenzij de tijd voor het vragen  van toestemming ontbreekt, omdat onverwijlde uitvoering van de handeling kennelijk nodig  is teneinde ernstig nadeel voor de Cliënt te voorkomen. 

ARTIKEL 11 – Doel en inhoud van het zorgplan 

  1. Het zorgplan heeft tot doel de kwaliteit van leven van de Cliënt te ondersteunen en sluit  zoveel mogelijk aan bij diens persoonlijke wensen en mogelijkheden. 
  2. Het zorgplan beschrijft de gezondheidssituatie van de Cliënt ten gevolge van diens  aandoeningen, de prognoses daarvan en de daarmee samenhangende risico’s voor diens  gezondheid en welzijn, de met de Cliënt afgesproken vormen van zorg en, indien er sprake is  van geneeskundige handelingen, de uit te voeren verrichtingen. 
  3. In het (digitale) zorgplan wordt in ieder geval vastgelegd: 
  • welke disciplines de verschillende onderdelen van het zorgplan uitvoeren en op welke  momenten of met welke regelmaat; 
  • wie binnen de organisatie van de zorgaanbieder het vaste aanspreekpunt is voor de Cliënt;
  • welke familieleden van de Cliënt of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of over  de zorgverlening worden geïnformeerd en hoe dat plaatsvindt; 
  • de momenten van evaluatie van het zorgplan, minimaal iedere zes maanden en eerder indien  gewenst danwel noodzakelijk. 

ARTIKEL 12 – Naleving van het zorgplan 

  1. De zorgaanbieder voert de zorg uit volgens de afspraken in het zorgplan. 
  2. Als de zorgaanbieder afgesproken zorg niet conform het zorgplan kan verlenen, stelt de  zorgaanbieder de Cliënt daarvan in kennis. Als de Cliënt afgesproken zorg niet conform het  zorgplan kan ontvangen, stelt de Cliënt de zorgaanbieder daarvan meteen in kennis. 
  3. Het zorgplan wordt minimaal iedere zes maanden in samenspraak met de Cliënt geëvalueerd  en waar nodig bijgesteld. De Cliënt kan gemotiveerd verzoeken om tussentijdse evaluatie. De  evaluatie en de bijstellingen worden digitaal vastgelegd. De eerste evaluatie vindt plaats  binnen zes maanden na instemming van de Cliënt met het zorgplan, of zoveel eerder als  nodig 
  4. Indien tussentijds afwijking van het zorgplan noodzakelijk is, is toestemming van de Cliënt vereist, tenzij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt, omdat onverwijlde  afwijking van het zorgplan kennelijk nodig is teneinde ernstig nadeel voor de Cliënt te  voorkomen. 
  5. De zorgaanbieder instrueert individuele zorgverleners over de rechten van de Cliënt ten  aanzien van zijn zorgplan en stelt de Cliënt hiervan op de hoogte. 
  6. Als de Cliënt voor een bepaalde periode of bepaald moment geen zorg of diensten wenst te  ontvangen, meldt de Cliënt dit uiterlijk 24 uur van tevoren aan de zorgaanbieder. Doet hij dit  niet, dan kan de zorgaanbieder kosten in rekening brengen aan de Cliënt, tenzij de Cliënt kan  aantonen dat hij als gevolg van overmacht niet in staat was zich tijdig af te melden. Deze  kosten zijn niet hoger dan de aantoonbaar gemaakte kosten met een maximum van het  gecontracteerde tarief voor de geïndiceerde zorg. 

Privacy 

ARTIKEL 13 – Algemeen 

  1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de AVG. 
  2. Voor zover de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens vallen onder de artikelen 7:446-7:468 van  het Burgerlijk Wetboek, geldt onverkort hetgeen daar is bepaald. 

ARTIKEL 14 – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer 

  1. De zorgaanbieder moet toestemming krijgen van de Cliënt: 
  2. als er verrichtingen worden uitgevoerd waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht  dat die door de Cliënt als inbreuk op zijn privacy kunnen worden ervaren en deze  kunnen worden geobserveerd door anderen dan de Cliënt;
  3. als er foto’s of audiovisuele opnamen worden gemaakt anders dan het doel  waarvoor het zorgplan is opgesteld. 
  4. Onder ‘anderen’ zoals bedoeld in lid 1. Sub a. Wordt niet verstaan: 
  5. degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk  is; 
  6. de vertegenwoordiger. 
  7. Indien de zorgaanbieder bij geneeskundige handelingen of bij een gesprek een zorgverlener  in opleiding of stagiaire aanwezig wil laten zijn, moet hij daarvoor toestemming krijgen van  de Cliënt. 

ARTIKEL 15 – Bewaren van gegevens 

  1. Als de zorgaanbieder zorginhoudelijke gegevens over de Cliënt vastlegt, blijven deze  gegevens te allen tijde ter beschikking van zowel de zorgaanbieder als de Cliënt. 
  2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart de zorgaanbieder de gegevens en krijgt de  Cliënt een kopie als hij dat wil. Voor de gegevens bedoeld in artikel 7:454 van het Burgerlijk  Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijn en de rechten van Cliënten ten aanzien  van correctie en vernietiging. Voor andere gegevens geldt de norm genoemd in de Wet  bescherming persoonsgegevens. 
  3. De Cliënt is gerechtigd om verwijdering dan wel terugvordering van zijn gegevens te vragen  op grond van de AVG.  

ARTIKEL 16 – Gegevensverstrekking en verlening van inzage door de zorgaanbieder aan derden 

  1. De zorgaanbieder verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de Cliënt geen (inzage  in) gegevens over de Cliënt aan derden, behalve ter voldoening aan een wettelijke  verplichting. 
  2. degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst voor  zover de verstrekking van gegevens en inzage noodzakelijk is voor de door hen te  verrichten werkzaamheden; 
  3. de vertegenwoordiger voor zover de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor  de uitoefening van zijn taken. 
  4. Na overlijden geeft de zorgaanbieder desgevraagd inzage in de zorginhoudelijke gegevens  aan de nabestaanden voor zover de Cliënt daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven  of toestemming mag worden verondersteld. Zorgaanbieder mag deze medewerking  weigeren indien er nog nota’s dienen te worden voldaan. 
  5. De zorgaanbieder instrueert individuele zorgverleners over hun geheimhoudingsplicht en  stelt de Cliënt hiervan op de hoogte. 

ARTIKEL 17 – Medewerking aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs

  1. Telkens als de zorgaanbieder de Cliënt wil betrekken bij wetenschappelijk onderzoek, moet  hij daarvoor schriftelijk toestemming hebben van de Cliënt. Tevens dient een Cliënt afzonderlijk toestemming te verlenen voor ieder wetenschappelijk onderzoek. 
  2. De zorgaanbieder informeert de Cliënt over het doel van het wetenschappelijk onderzoek en  de risico’s van medewerking eraan. 

Kwaliteit en Veiligheid 

ARTIKEL 18 – Zorg 

  1. De zorgaanbieder levert zorg met inachtneming van de normen zoals die door  representatieve organisaties van in ieder geval zorgaanbieders en Cliënten in overleg met de  Inspectie Gezondheidszorg zijn vastgesteld. 
  2. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat alle zorgverleners die binnen de organisatie van de  zorgaanbieder of in opdracht van de zorgaanbieder zorg verlenen aan 
  3. hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn; 
  4. handelen overeenkomstig de voor de zorgverleners geldende professionele  standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep. Afwijking van de  professionele standaard moet de zorgaanbieder motiveren en aan de Cliënt 

uitleggen. De zorgaanbieder maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan  de Cliënt in het zorgplan. 

  1. De zorgaanbieder zorgt voor continuïteit van de zorg. 

ARTIKEL 19 – Veiligheid 

De zorgaanbieder maakt gebruik van deugdelijk materiaal. Ook dient de Cliënt er zorg voor te dragen  dat de omgeving waar de zorgverlener zijn werkzaamheden verricht, veilig dient te zijn. Indien de  zorgaanbieder aangeeft dat de omgeving onveilig is dient de Cliënt er binnen 7 dagen na het  aangeven van de klacht er zorg voor te hebben gedragen dat de werkomgeving is aangepast. 

ARTIKEL 20 – Afstemming (één Cliënt – meer zorgverleners) 

  1. Binnen de organisatie van de zorgaanbieder 

1.1. Als een Cliënt te maken heeft met twee of meer zorgverleners die binnen de organisatie van  de zorgaanbieder of in opdracht van de zorgaanbieder werken, zorgt de zorgaanbieder dat  alle betrokken zorgverleners: 

1.1.1.elkaar informeren en bevragen over relevante gegevens van de Cliënt; 

1.1.2.de Cliënt tijdig doorverwijzen naar een andere zorgverlener voor zover de zorg buiten  de bevoegdheid of deskundigheid van eerstgenoemde zorgverlener valt, of op verzoek  van de Cliënt;

1.1.3.met elkaar periodiek overleggen over de Cliënt; 

1.1.4.bij overdracht van de Cliënt aan een andere zorgverlener, alle relevante gegevens  doorgeven en de Cliënt daarover informeren. 

1.2. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat voor de Cliënt te allen tijde duidelijk is: 1.2.1.wie voor welke handelingen verantwoordelijk is; 

1.2.2.wie het aanspreekpunt is voor vragen van de Cliënt, diens vertegenwoordiger en  familieleden. 

  1. Binnen en buiten de organisatie van de zorgaanbieder 

2.1. Als een Cliënt te maken heeft met twee of meer zorgverleners waarvan tenminste één niet  binnen de organisatie van de zorgaanbieder of in opdracht van de zorgaanbieder werkt,  zorgt de zorgaanbieder ervoor dat: 

2.1.1.de taken en verantwoordelijkheden rond de zorgverlening aan de Cliënt tussen de  betrokken zorgverleners zijn verdeeld; 

2.1.2.afstemming en informatie-uitwisseling tussen de betrokken zorgverleners met  toestemming van de Cliënt plaatsvindt, waarbij de ervaringen van de Cliënt worden  meegenomen. 

ARTIKEL 21 – Incidenten 

  1. Zo spoedig mogelijk na een incident in de zorgverlening informeert de zorgaanbieder de  betreffende Cliënt over: 
  2. de aard en de oorzaak van het incident in de zorgverlening; 
  3. of en welke maatregelen zijn genomen worden om soortgelijke incidenten te  voorkomen. 
  4. Als er een incident in de zorgverlening is geweest waar de Cliënt merkbare gevolgen van  heeft of kan hebben voor de gezondheidstoestand van de Cliënt, bespreekt de zorgaanbieder  de voor de aanpak daarvan mogelijke behandelingsalternatieven met de Cliënt en maakt  afspraken over de aanvang van de gekozen behandeling en het vervolg. De zorgaanbieder  wijst de Cliënt hierbij uitdrukkelijk op de mogelijkheid van een second opinion binnen of  buiten de organisatie van de zorgaanbieder. 
  5. De zorgaanbieder verleent adequate zorg teneinde de gevolgen van het incident voor de  Cliënt te beperken. In geval van spoedeisende zorg betekent dit dat aan het genoemde in lid  2 niet hoeft te worden voldaan. 

ARTIKEL 22 – Zorg voor persoonlijke eigendommen 

De zorgaanbieder zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de  zorg voor de Cliënt, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen. 

Zorgverlening op afstand 

ARTIKEL 23 – Zorgverlening op afstand

  1. Indien mogelijk en in samenspraak met en onder verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder  verleent, faciliteert en ondersteunt de zorgaanbieder, na toestemming van de Cliënt zorg op  afstand. Deze toestemming wordt opgenomen in het zorgplan. 
  2. De zorgaanbieder spreekt met de Cliënt af hoe de voor de zorgverlening relevante  informatie-uitwisseling zal plaatsvinden en de termijnen waarbinnen de betrokken partijen  de informatie moeten verschaffen. Deze afspraken worden vastgelegd in het zorgplan. 
  3. De zorgaanbieder informeert de Cliënt vooraf over de randvoorwaarden voor verantwoorde  zorgverlening op afstand en controleert of aan die randvoorwaarden wordt voldaan. 
  4. De zorgaanbieder zorgt dat de Cliënt goed begrijpt wie waarvoor verantwoordelijk is. 
  5. Alle rechten en verplichtingen uit hoofde van deze Algemene Voorwaarden gelden onverkort  in geval van zorgverlening op afstand. 

Verplichtingen van de Cliënt 

ARTIKEL 24 – Verplichtingen van de Cliënt 

  1. Elke Cliënt legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst en  gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van de zorgaanbieder met een  wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs. 
  2. Bij de intake geeft de Cliënt de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een  contactpersoon en, indien van toepassing, van de persoon die door de Cliënt schriftelijk is  gemachtigd in zijn plaats te treden als de Cliënt niet meer in staat kan worden geacht tot een  redelijke waardering van zijn belangen. 
  3. De Cliënt geeft de zorgaanbieder, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten  de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de  overeenkomst behoeft, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring. 
  4. De Cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van de  zorgverleners, andere personen werkzaam bij of in opdracht van de zorgaanbieder en  vrijwilligers. 
  5. De Cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om de zorgaanbieder in staat te stellen de  zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden, zoals veiligheid,  gezondheid en hygiëne. Zorgaanbieder kan aan Cliënt verzoeken om een sleutelkluisje te  laten plaatsen, de kosten en het risico hiervan liggen bij de Cliënt. Cliënt mag wel een andere  oplossing aandragen dat Zorgaanbieder de woning kan betreden. 
  6. De Cliënt moet zorgverleners en andere personen werkzaam bij of in opdracht van de  zorgaanbieder de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het  zorgplan
  7. Zodra de Cliënt zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder, informeert hij de  zorgaanbieder daarover. Indien zorgaanbieder hierdoor schade oploopt heeft de  zorgaanbieder de mogelijkheid om de schade op de Cliënt te verhalen. 
  8. De Cliënt moet met bekwame spoed (48 uur) melding maken van de door hem  geconstateerde schade. 

Betaling 

ARTIKEL 25 – Betaling 

  1. De Cliënt is de zorgaanbieder de overeengekomen prijs verschuldigd voor de  overeengekomen zorg en diensten voor zover deze niet rechtstreeks door het zorgkantoor,  de gemeente respectievelijk de zorgverzekeraar worden betaald. 
  2. Voor de vooraf overeengekomen kosten van zorg en diensten als bedoeld in artikel 9 lid 3  onder 3e en 4e stuurt de zorgaanbieder een duidelijke en gespecificeerde factuur van de  Cliënt. Voor de diensten als bedoeld in artikel 9 lid 3 onder 3e brengt de zorgaanbieder geen  kosten in rekening als de Cliënt er geen gebruik van heeft gemaakt, mits de Cliënt zich 48 uur  van tevoren heeft afgemeld. 
  3. De zorgaanbieder stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering  en geeft de Cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te  betalen. Deze termijnen zijn niet geldend indien de zorgverzekeraar het uit te keren bedrag  op rekening van Cliënt heeft overgemaakt. De termijn is in deze verkocht naar 48 uur. 
  4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald is de  zorgaanbieder gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen  vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke  rente. 

Vervolgindicatie 

ARTIKEL 26 – Procedure aanvragen vervolgindicatie 

  1. Uiterlijk 10 weken voor afloop van het geldende indicatiebesluit heeft de zorgaanbieder een  gesprek met de Cliënt met het oog op indiening van de aanvraag voor vervolgindicatie. Als  een indicatiebesluit is afgegeven met een geldigheid van minder dan zes maanden heeft dit  gesprek plaats uiterlijk 6 weken voor afloop van het geldende indicatiebesluit. 
  2. Tijdens dit gesprek 
  3. legt de zorgaanbieder uit waarom het noodzakelijk is dat de Cliënt tijdig over een  nieuwe indicatie beschikt; 
  4. legt de zorgaanbieder de Cliënt de keuze voor om de aanvraag zelf in te dienen dan  wel dit door de zorgaanbieder te laten doen en wijst hij de Cliënt op de gevolgen van  die keuze zoals omschreven in lid 4; 
  5. geeft de zorgaanbieder gemotiveerd aan in hoeverre hij de te verwachten zorg kan  blijven verlenen en wat de gevolgen zijn voor de Cliënt. De zorgaanbieder maakt een 

schriftelijk verslag van dit gesprek en verstrekt een kopie daarvan aan de Cliënt. 

  1. Als de Cliënt zelf de vervolgindicatie aanvraagt, herinnert de zorgaanbieder de Cliënt uiterlijk  9 weken voor afloop van de geldende indicatie aan de termijnen. Uiterlijk 8 weken voor  afloop van de geldende indicatie moet de Cliënt de aanvraag hebben ingediend. 

Als een indicatiebesluit is afgegeven voor minder dan zes maanden, is de zorgaanbieder niet  verplicht tot herinnering van de Cliënt aan de termijnen. In dat geval moet de Cliënt uiterlijk  6 weken voor afloop van de geldende indicatie de aanvraag hebben ingediend. De Cliënt verstrekt de zorgaanbieder een kopie van de aanvraag. 

  1. Als de Cliënt de aanvraag voor vervolgindicatie niet, niet tijdig of niet volledig heeft  ingediend en hij daardoor niet tijdig over een nieuwe indicatie beschikt, kan de  zorgaanbieder achteraf kosten in rekening brengen aan de Cliënt. Deze kosten zijn niet hoger  dan de aantoonbaar gemaakte kosten met een maximum van het gecontracteerde tarief  voor de geïndiceerde zorg. 
  2. Als de zorgaanbieder de aanvraag voor vervolgindicatie indient, dient hij uiterlijk 8 weken  voor afloop van de geldende indicatie de door de Cliënt ondertekende aanvraag in, tenzij het  indicatiebesluit is afgegeven voor minder dan zes maanden. In dat geval dient hij de aanvraag  uiterlijk zes weken voor afloop van de geldende indicatie in. De zorgaanbieder verstrekt een  kopie van de aanvraag aan de Cliënt. 

ARTIKEL 27 – Tussentijdse vervolgindicatie 

  1. Als de zorgaanbieder constateert dat de geldende indicatie niet meer voldoet voor de  benodigde zorg, heeft de zorgaanbieder een gesprek met de Cliënt met het oog op indiening  van een aanvraag voor vervolgindicatie. Het bepaalde in artikel 26 lid 2 is van  overeenkomstige toepassing. 
  2. De Cliënt kan binnen 24 uur na het gesprek om een bedenkperiode van twee weken  verzoeken, dit gaat dus enkel na verzoek van de Cliënt op vooraankondiging. 

ARTIKEL 28 – Spoedzorg 

I De zorgaanbieder kan de spoedzorg zelf leveren: 

  1. Als de zorgbehoefte van de Cliënt plotseling zodanig wijzigt dat binnen 24-48 uur  substantieel zwaardere of andere zorg nodig is, meldt de zorgaanbieder dit meteen bij het  indicatieorgaan met daarbij, als de zorgaanbieder verwacht dat de Cliënt de zwaardere of  andere zorg langer dan 14 dagen nodig heeft, een aanvraag voor vervolgindicatie. In een  gesprek met de Cliënt geeft de zorgaanbieder een toelichting op de spoedprocedure. 

II De zorgaanbieder kan de spoedzorg niet zelf leveren: 

  1. Als de zorgbehoefte van de Cliënt plotseling zodanig wijzigt dat binnen 24-48 uur  substantieel zwaardere of andere zorg nodig is en de zorgaanbieder die zorg niet kan 

leveren, meldt de zorgaanbieder dit meteen bij het indicatieorgaan met daarbij, als de  zorgaanbieder verwacht dat de Cliënt de zwaardere of 

andere zorg langer dan 14 dagen nodig heeft, een aanvraag voor vervolgindicatie. 

  1. Tegelijkertijd meldt de zorgaanbieder dit aan het zorgkantoor met het verzoek de Cliënt met  spoed te plaatsen bij een andere zorgaanbieder. 

Beëindiging van de overeenkomst 

ARTIKEL 29 – Beëindiging overeenkomst 

  1. De overeenkomst eindigt: 
  2. door overlijden van de Cliënt; 
  3. bij wederzijds goedvinden; 
  4. na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de Cliënt of de  zorgaanbieder, met inachtneming van het bepaalde in artikel 31; 
  5. van rechtswege als de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan; 
  6. ingeval van ontbinding door de rechter; 
  7. op het moment dat de Cliënt buiten werkgebied van zorgaanbieder gaat wonen; 

ARTIKEL 30 – Opzegging algemeen 

  1. De Cliënt kan de overeenkomst te allen tijde opzeggen, met inachtneming van een redelijke  opzegtermijn. De opzegging kan in overleg (mondeling, met een brief of per mail). Echter  dient deze altijd schriftelijk te worden bevestigd. 
  2. De zorgaanbieder kan de overeenkomst slechts opzeggen met inachtneming van het in  artikel 31 bepaalde. 

ARTIKEL 31 – Opzegging door de zorgaanbieder 

  1. De zorgaanbieder kan de overeenkomst uitsluitend opzeggen: 
  2. als de zorgaanbieder de zorg passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag verlenen,  omdat de zorgaanbieder geen toelating heeft voor de geïndiceerde zorg. In dat geval gelden  de volgende vereisten voor opzegging: 

1.1.1.de zorgaanbieder neemt een redelijke opzegtermijn in acht; 

1.1.2.de zorgaanbieder heeft al bij de intake aan de Cliënt duidelijk gemaakt welke vormen  van zorg hij wel en niet verleent; 

  1. als de zorgaanbieder de zorg passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag verlenen,  omdat het contract tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor geen ruimte biedt voor de  geïndiceerde zorg. 

In dat geval is voor de opzegging vereist dat de zorgaanbieder zich vergeefs tot het 

zorgkantoor heeft gewend met het verzoek om toestemming; ook geldt het bepaalde in a  onder 1e, 2e en 3e; 

  1. als de zorgaanbieder de zorg passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet kan verlenen,  omdat de zorgaanbieder niet de hiervoor benodigde specialistische deskundigheid heeft. In  dat geval gelden de vereisten voor opzegging als genoemd in a. onder 1e, 2e en 3e; 
  2. wanneer de indicatie van de Cliënt eindigt en geen nieuwe indicatie is verkregen, of geen  indicatie wordt verleend; 
  3. als de zorg niet langer nodig is, terwijl de indicatie nog loopt. In dat geval gelden de volgende  vereisten voor opzegging: 

1.5.1.de zorgaanbieder neemt een redelijke opzegtermijn in acht; 

1.5.2.de zorgaanbieder heeft al bij de intake aan de Cliënt duidelijk gemaakt dat de  overeenkomst eerder kan worden beëindigd dan de indicatie aangeeft; 

1.5.3.de zorgaanbieder heeft de Cliënt gewezen op de mogelijkheid van een second opinion  over het al dan niet langer nodig zijn van de zorg. 

  1. om gewichtige redenen, mits is voldaan aan de volgende voorwaarden: 

1.6.1.de zorgaanbieder heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de  Cliënt besproken; 

1.6.2.de zorgaanbieder heeft de Cliënt een passend alternatief aangeboden; 

1.6.3.de zorgaanbieder heeft de Cliënt gewezen op de mogelijkheid een klacht in te dienen; 1.6.4.de zorgaanbieder neemt een redelijke opzegtermijn in acht. 

  1. In de situaties genoemd in lid 1 onder a, b en c eindigt de overeenkomst niet eerder dan de dag  waarop de Cliënt zorg ontvangt van de nieuwe zorgaanbieder. 

ARTIKEL 32 – Informatie bij beëindiging 

Bij beëindiging van de overeenkomst als omschreven in artikel 29 onder b en c vindt een gesprek  plaats tussen de Cliënt en een hiertoe bevoegde, door de zorgaanbieder aangewezen functionaris  waarbij de voor de nazorg noodzakelijke instructies aan de orde komen. Dit gesprek omvat in ieder  geval: 

  • aan welke instantie/zorgverlener door de zorgaanbieder informatie wordt gegeven en welke  informatie dit betreft; 
  • informatie over afspraken die de zorgaanbieder met derden heeft gemaakt met betrekking  tot de nazorg. Voor zover nodig worden de instructies schriftelijk meegegeven. 

Klachten en geschillen 

ARTIKEL 33 – Klachtenregeling 

  1. De zorgaanbieder beschikt over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend gemaakte  regeling voor de opvang en afhandeling van klachten en behandelt de klacht overeenkomstig 

deze klachtenprocedure. Deze klachtenprocedure Cliënten is te vinden op onze website of in  een folder.  

  1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten zo snel als mogelijk, volledig en  duidelijk omschreven, worden ingediend bij de zorgaanbieder, nadat de Cliënt de gebreken  heeft geconstateerd. 
  2. Bij de zorgaanbieder volledig ingediende klachten worden zo spoedig mogelijk, in elk geval  binnen twee maanden gerekend vanaf de datum van ontvangst, afgehandeld. De klager  wordt zoveel mogelijk op de hoogte gehouden van de voortgang van de klachtbehandeling. 
  3. Als de klacht niet conform dit artikel is afgehandeld, is er sprake van een geschil dat vatbaar  is voor de geschillenregeling en begint de termijn voor het aanhangig maken van het geschil  te lopen. 

ARTIKEL 34 – Toepasselijk recht en geschillenregeling 

  1. Geschillen tussen de Cliënt enerzijds en de zorgaanbieder anderzijds over de totstandkoming  of de uitvoering van de overeenkomst, kunnen zowel door de Cliënt als door de  zorgaanbieder schriftelijk of op elektronische wijze aanhangig worden gemaakt bij De  Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg, Postbus 90600, 2509 LP Den  Haag. (Bent u hierbij aangesloten?) 
  2. Ten aanzien van geschillen over aansprakelijkheid voor schade is de geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg slechts bevoegd als de vordering een financieel  belang van 25.000 euro niet te boven gaat. 
  3. Een geschil wordt door de geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg  slechts in behandeling genomen, als de Cliënt zijn klacht eerst volledig en duidelijk  omschreven overeenkomstig artikel 33 bij de zorgaanbieder heeft ingediend. 
  4. Een geschil dient binnen 12 maanden na het ontstaan ervan zoals aangegeven in artikel 33 lid  4 bij de geschillencommissie SPOT. 
  5. Wanneer de Cliënt een geschil voorlegt aan de geschillencommissie SPOT , is de  zorgaanbieder aan deze keuze gebonden. Als de zorgaanbieder een geschil aan de  geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg wil voorleggen, moet hij de  Cliënt vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De  zorgaanbieder dient daarbij aan te kondigen dat, als de Cliënt daarmee niet akkoord gaat, hij  zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter  aanhangig te maken. 
  6. De geschillencommissie SPOT doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het  voor haar geldende reglement. De geschillencommissie Verpleging, Verzorging en  Geboortezorg beslist in de vorm van een bindend advies. Voor de behandeling van een  geschil bij de commissie is een vergoeding (= klachtengeld) verschuldigd. 
  7. Geschillen kunnen ter beslechting uitsluitend worden voorgelegd aan de hierboven  genoemde geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg of aan de rechter. 

ARTIKEL 35 – Gelding en Wijziging Algemene en aanvullende voorwaarden.

  1. Deze algemene en aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle  

zorgovereenkomsten tussen de Cliënten en Uwzorgbelang voor de levering van  zorgprestaties door Uwzorgbelang. Van de bepalingen van deze voorwaarden kan alleen in  overleg met de Cliënt worden afgeweken waarbij dit in de zorgovereenkomst en/of het  zorgdossier uitdrukkelijk zal worden vastgelegd. 

  1. Deze Algemene en aanvullende voorwaarden maken integraal deel uit van elk individuele  zorgovereenkomst. De Cliënt aanvaardt deze door ondertekening van de zorgovereenkomst. 
  2. Deze Algemene en aanvullende voorwaarden zijn op 1 mei 2022 vastgesteld door de directie  van Uwzorgbelang en gelden voor onbepaalde tijd. 
  3. Uwzorgbelang kan deze Algemene en aanvullende voorwaarden wijzigen. De wijzigingen  treden in werking vanaf een maand nadat de wijzigingen op de algemene wijze bekend zijn  gemaakt. Als u vragen of opmerkingen heeft over deze Algemene en aanvullende  voorwaarden kunt u zich richten tot uw contactpersoon of de directie van Uwzorgbelang. 

Aanvullende voorwaarden zorgovereenkomst 

ARTIKEL 36 – Eigen bijdragen, betaling en tarieven (Voor particuliere Cliënten/ Cliënten met PGB) 

  1. De Cliënt is een wettelijke eigen bijdrage verschuldigd voor de levering van zorgprestaties op  grond van een wet die dat mogelijk maakt. De hoogte hiervan wordt niet vastgesteld door de  zorgaanbieder. Klachten over de wettelijke eigen bijdrage kunnen mogelijk niet door de  zorgaanbieder worden beantwoord. . 
  2. Het Centraal Administratie kantoor brengt de eigen bijdrage per geleverd uur zorg in  rekening. De overheid heeft de bijdrage naar inkomen vastgesteld. Per zorgmoment wordt  de feitelijk geleverde zorg(tijd) in rekening gebracht en naar boven afgerond op eenheden  van 5 minuten. 
  3. Bij bericht van verhindering binnen 24 uur voor het geplande tijdstip van zorg- of  hulpverlening wordt de eigen bijdrage in rekening gebracht volgens de geplande tijd voor  zorg- of dienstverlening. Deze regel geldt niet als er sprake is van een dringende reden die  verband houdt met de gezondheidstoestand van de Cliënt, zoals plotseling opname in het  ziekenhuis. 
  4. Over diensten van Uwzorgbelang die niet onder de van BTW vrijgestelde zorg vallen wordt  21 % BTW berekend. 
  5. Sommige werkzaamheden voor de Cliënt kunnen noodzakelijkerwijze of uit oogpunt van  efficiency eenvoudiger op het kantoor dan vanuit de woning van de Cliënt worden verricht.  Daarbij kan worden gedacht aan contact met de huisarts die alleen op spreekuurtijden  bereikbaar is, afstemmingsoverleg als er meerdere zorgverleners voor de Cliënt actief zijn of  organisatorisch werk in verband met het regelen van nachtzorg. 

De Cliënt wordt toestemming gevraagd voor het verrichten van deze werkzaamheden op  kantoor en het in rekening brengen van de eigen bijdrage thuiszorg. Deze afspraken worden  vastgelegd in het zorgdossier. 

ARTIKEL 37 – Aansprakelijkheid.

  1. Als door schuld of nalatigheid van een medewerker van Uwzorgbelang bij uitvoering van de  werkzaamheden schade aan eigendommen of bezittingen (materiële schade) van de Cliënt ontstaan, dan meldt de Cliënt deze schade schriftelijk, binnen 48 uur, bij de directie van  Uwzorgbelang. 

Vervolgens wordt dan de Cliënt een schade/aangifte formulier ingevuld. De Cliënt is  verantwoordelijk voor gebruiksschade van gebruiksvoorwerpen die nodig zijn voor de  zorgverlening en zorgt zelf voor vervanging. Uwzorgbelang Thuiszorg aanvaardt hiervoor  geen aansprakelijkheid. 

  1. De directie van Uwzorgbelang beoordeelt of aansprakelijkheid wordt aanvaard. 
  2. Aansprakelijkheidsstelling worden schriftelijk afgehandeld overeenkomstig de richtlijnen van  de verzekeringsmaatschappij van Uwzorgbelang. 

ARTIKEL 38 – Uitsluitingscriteria en zorgweigering 

  1. Uitsluitingscriteria: 

Uwzorgbelang is een instelling die alle soorten zorg biedt, aan in principe alle Cliënten. Er zijn  echter een paar uitzonderingen op de regel die zijn opgenomen in de uitsluitingscriteria. Op  basis van de uitsluitingscriteria zal worden beoordeeld of Uwzorgbelang deze Cliënt in zorg  neemt. 

Er wordt dus telkens een individuele beoordeling gemaakt. Indien een Cliënt die al in zorg is  de ‘bovengrens’ nadert, zal overwogen worden of overplaatsing noodzakelijk is naar een  geschikte zorgvoorziening. 

  1. Uitsluitingscriteria en bovengrens van zorg: 

Met het oog op het leveren van verantwoorde zorg, worden echter de volgende  uitsluitingscriteria gehanteerd. Uitgesloten zijn de volgende Cliënten: 

o met problematisch, c.q. zeer storend gedrag voor de omgeving waarvan is  vastgesteld dat dit gedrag langdurig van aard en niet beïnvloedbaar is; 

o met een behoefte aan (zeer) intensieve persoonlijke begeleiding welke verder reikt  dan de aanwezige reguliere begeleiding; 

o die zeer gewelddadig zijn naar zichzelf en/of anderen; 

o die verbaal zeer agressief zijn; 

o die de hulp van Uwzorgbelang niet willen accepteren. 

  1. Werkomstandigheden en lichamelijke belasting (Wet op de arbeidsomstandigheden) 

o De woning van de Cliënt moet essentiële voorzieningen bevatten, zoals verwarming,  gas, water en elektra. Ook moet deze geschikt zijn om noodzakelijke  

(verpleeg)hulpmiddelen te kunnen plaatsen en te gebruiken, zoals een hoog-laagbed. 

o De zorgverleners verrichten hun werkzaamheden op ergonomisch verantwoorde  wijze, gebaseerd op de normen van de arbeidsomstandighedenwet. Om lichamelijke  klachten van zorgverleners te voorkomen, is met name het volgende nodig.

Bij het helpen op bed moet het bed (op heuphoogte) kunnen worden  

ingesteld. Per situatie kunnen hulpmiddelen nodig zijn. De zorgverlener kan  

de Cliënt of mantelzorger instructies geven hulpmiddelen te lenen of te  

huren om dit mogelijk te maken; 

Bij het helpen op bed moet de Cliënt aan beide kanten van het bed op  

armlengte bereikbaar zijn; 

In de kamer of douche moet voldoende bewegingsruimte aanwezig zijn om  verzorgende handelingen verantwoord uit te voeren; 

Bij werkzaamheden onder heuphoogte of onder schouderhoogte kunnen per  situatie aanpassingen nodig zijn. Om de Cliënt te kunnen tillen kan het nodig  zijn dat tilhulpmiddelen (zoals tilliften) geleend of gehuurd worden of dat de  mantelzorger gevraagd wordt te assisteren. 

o De Cliënt kan tijdelijk door twee zorgverleners tegelijkertijd worden geholpen als: 

De inzet van één zorgverlener ontoereikend is en mantelzorg ontbreekt om  te assisteren; 

Geen tilhulpmiddelen kunnen worden gebruikt. 

Voorwaarden hiervoor zijn dat deze zorg te organiseren is en dat er uitzicht  

is op een structurele oplossing. 

ARTIKEL 39 – Hygiëne en veiligheid. 

  1. De Cliënt stelt de zorgverlener op de hoogte van informatie die van belang kan zijn voor de  hygiëne en veiligheid. 
  2. De zorgverleners werken op basis van hygiënerichtlijnen van de organisatie. Uwzorgbelang stelt de Cliënt op diens verzoek een exemplaar van de hygiënerichtlijnen beschikbaar. 
  3. De woning van de Cliënt mag niet zodanig zijn vervuild dat dit de zorgverlening of het  zorgverleningsproces schaadt. Uwzorgbelang kan de zorg(tijdelijk) weigeren als er sprake is  van slechte hygiënische omstandigheden, waardoor de veiligheid en/of gezondheid van de  zorgverlener wordt bedreigd. Uwzorgbelang kan bemiddelen tussen de Cliënt en de andere  instanties om ervoor te zorgen dat de situatie verbetert. Op die manier kan de zorginzet door  blijven gaan. 
  4. In de woning moeten algemene veiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn, onder andere een  douchebadmat, rubber doppen onder stoel of kruk, geen losse kleedjes, veilig elektrische  bedrading en contactdozen. 
  5. Als de zorgverlener zich bedreigd voelt door een huisdier zoekt hij/zij in overleg met de Cliënt naar een bevredigende oplossing, zodat hij/zij de werkzaamheden goed kan blijven  uitvoeren. 

ARTIKEL 40 – Materialen.

  1. De zorgverleners hebben voor hun werkzaamheden veilige materialen nodig, indien deze  materialen niet voorhanden zijn, kunnen de zorgverleners de werkzaamheden niet  uitvoeren. De zorgverleners stellen u op de hoogte van de benodigde materialen. 
  2. Zorgverleners mogen geen gevaarlijke stoffen(zoals ammoniak/zoutzuur/chloor) gebruiken. ARTIKEL 41 – Ongewenste omgangsvormen 

Het beleid van Uwzorgbelang is erop gericht om de medewerkers een veilige werkomgeving te garanderen. Seksuele intimidatie, agressie of geweld tegen een zorgverlener kan aanleiding zijn om  de zorg en dienstverlening niet aan te vangen of te herzien. 

ARTIKEL 42 – Zorg weigeren. 

Het niet naleven van bovengenoemde specifieke voorwaarden door de Cliënt kan ertoe leiden dat  Uwzorgbelang de zorg- en dienstverlening weigert aan te vangen, voortijdig beëindigt of in omvang  verlaagt (als verdere uitvoering in redelijkheid niet van Uwzorgbelang kan worden gevraagd). 

ARTIKEL 43 – Meldcode huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling 

Onder de wet verplichte meldcode huiselijk en kindermishandeling vallen ouderenmishandeling,  kindermishandeling en huiselijk geweld. Uwzorgbelang zal aldus melding maken van mishandeling  bij de daarvoor bevoegde instantie. 

Algemene Voorwaarden Uwzorgbelang 

Algemene Voorwaarden set B 

Artikel 1 – Definities 

Onderstaande begrippen hebben, als zij met een hoofdletter worden geschreven, de betekenis zoals vastgelegd in dit artikel, waarbij de begrippen zowel in enkelvoud als in meervoud gebruikt kunnen worden: 

Aanvraag: specificatie waarin Opdrachtgever haar behoefte vastlegt voor het uitvoeren van bepaalde Werkzaamheden. In de Aanvraag worden de door Opdrachtgever gestelde eisen ten  aanzien van de Werkzaamheden en de gewenste Kwalificaties kenbaar gemaakt.

Algemene Voorwaarden: deze “Algemene Voorwaarden Set B” ten behoeve van het aangaan van  een overeenkomst van opdracht met Zelfstandige Professional(s), zijnde de Opdrachtnemer(s), ten  behoeve van het uitvoeren van werkzaamheden bij Opdrachtgever van Opdrachtgever. 

Bijlagen: alle documenten genoemd Bijlagen bij deze Algemene Voorwaarden, die daarvan een onlosmakelijk deel uitmaken. 

BW: Burgerlijk Wetboek. 

Cliënt: De natuurlijke persoon waar de zorg wordt geleverd 

Kwalificaties: specifieke vakbekwaamheid en ervaring waaraan Opdrachtnemer dient te voldoen voor het uitvoeren van de Werkzaamheden. 

Intellectuele Eigendomsrechten: alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief maar niet uitsluitend auteursrechten, merkrechten, modelrechten, databankrechten, broncodes, octrooirechten, bedrijfsgeheimen, handelsnaamrechten en naburige rechten. 

Locatie: voorkeursplaats waar de Werkzaamheden worden verricht. 

Opdracht: Verzoek aan Opdrachtnemer ombuiten dienstbetrekking Werkzaamheden te verrichten ten behoeve van Opdrachtgever tegen betaling van het overeengekomen Tarief. 

Opdrachtgever: Staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Opdrachtgever is gericht op het uitvoeren van diensten om de inhuurprocessen van externen ten behoeve van haar Opdrachtgever te ondersteunen en te optimaliseren. Opdrachtgever treedt hierbij op als schakel tussen Opdrachtgever en de Opdrachtnemer(s) zijnde Zelfstandige Professional(s). 

Opdrachtnemer: zelfstandig ondernemer die een Overeenkomst van Opdracht met Opdrachtgever overeenkomt om voor eigen rekening en risico Werkzaamheden te verrichten. 

Overeenkomst van Opdracht: overeenkomst van opdracht conform artikel 7:400 BW tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, waarin de Opdracht wordt vastgelegd en waarop de Algemene  Voorwaarden van toepassing zijn. 

Overmacht: een gebeurtenis die niet te wijten is aan de schuld van de betreffende Partij en evenmin voor zijn risico komt, waaronder begrepen doch niet beperkt tot natuurrampen, oproer, oorlogshandelingen, brand en ontploffing. Onder Overmacht vallen niet: stakingen, tekort aan personeel en onvermogen om financiële verplichtingen na te komen. 

Partij (-en): Opdrachtnemer of Opdrachtgever. Wanneer het begrip in de meervoudsvorm gebruikt wordt, worden Opdrachtnemer en Opdrachtgever tezamen bedoeld. 

Tarief: de vergoeding die Opdrachtnemer ontvangt voor de door Opdrachtnemer, op grond van de Overeenkomst van Opdracht, uitgevoerde Werkzaamheden. 

Werkzaamheden: door Opdrachtnemer uit te voeren werkzaamheden en/of advisering in het kader van de uitvoering van de Opdracht. 

Artikel 2 – Toepasselijkheid en reikwijdte van de voorwaarden

  1. Deze voorwaarden bevatten de algemene afspraken tussen Opdrachtgever en  Opdrachtnemer op grond waarvan Partijen een overeenkomst van opdracht met elkaar  kunnen aangaan voor het uitvoeren van de Werkzaamheden bij Opdrachtgever. Tevens bevat  de Algemene Voorwaarden die een afspiegeling zijn van voorwaarden die Opdrachtgever en  Opdrachtnemer zijn overeengekomen. 
  2. Partijen sluiten per Opdracht een afzonderlijke Overeenkomst van Opdracht. Overeenkomst  van Opdrachten worden uitsluitend schriftelijk aangegaan. In de Overeenkomst van Opdracht  zullen de specifieke afspraken met betrekking tot de Opdracht worden opgenomen en bevat  minimaal: 
  3. de omschrijving van de Werkzaamheden onder regie (afrekening op basis van tijdseenheden) en indien van toepassing het Resultaat, zijnde het te verwachten resultaat op grond van de uitgevoerde Werkzaamheden; 
  4. het Tarief; 
  5. de startdatum en einddatum, zijnde de periode waarbinnen de Werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd welke ook gelden als de ingangsdatum en de einddatum van de Overeenkomst van Opdracht. 
  6. De Kwalificaties waaraan Opdrachtnemer dient te voldoen, is nader omschreven in de  Aanvraag. Indien Opdrachtnemer niet op de hoogte is van de gevraagde Kwalificaties zal  Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan, vóór ondertekening van de Overeenkomst van  Opdracht, op de hoogte brengen. 
  7. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst van Opdracht.  Afwijkingen op de Algemene Voorwaarden worden door Partijen schriftelijk vastgelegd in de  Overeenkomst van Opdracht. 
  8. Indien in een Overeenkomst van Opdracht een bepaling is opgenomen die afwijkt van de  Algemene Voorwaarden, dan geldt deze afwijking alleen met betrekking tot de specifieke  Overeenkomst van Opdracht. Deze afwijking geldt derhalve niet als een afwijking op de  Algemene Voorwaarden in algemene zin, of te wel voor andere of toekomstige  Overeenkomst van Opdrachten tussen Partijen. 
  9. De toepasselijkheid van andere Algemene Voorwaarden van Partijen dan wel  branchevoorwaarden wordt nadrukkelijk uitgesloten. 
  10. De Algemene Voorwaarden bevat ook voorwaarden die een derdenbeding met zich mee  kunnen brengen conform artikel 6:253 BW. Dit houdt in dat bepaalde voorwaarden een  rechtstreeks vorderingsrecht kunnen scheppen van Opdrachtgever ten aanzien van  Opdrachtnemer. 
  11. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk in strijd mocht  komen met enige bepaling van Dwingend Recht, blijven deze Algemene Voorwaarden voor  het overige onverminderd van kracht. Voor wat betreft de nietige, nietig verklaarde, dan wel  vernietigde bepalingen, zullen Partijen in overleg nieuwe bepalingen vaststellen welke de  strekking van de nietige, nietig verklaarde, dan wel vernietigde bepalingen zoveel mogelijk  nabij komen.
  12. In geval van tegenstrijdigheid tussen de van toepassing zijnde documenten, geldt de  navolgende rangorde: 
  13. de Overeenkomst van Opdracht; 
  14. de Algemene Voorwaarden van Uwzorgbelang set B; 
  15. de Bijlage(n). 
  16. Indien Opdrachtgever haar voorwaarden richting Opdrachtnemer aanpast of relevante wet en regelgeving wordt aangepast of de Belastingdienst de eerder verleende goedkeuring  intrekt, kan Opdrachtnemer, met inachtneming van het redelijkheid -en billijkheidsprincipe,  de voorwaarden in de Algemene Voorwaarden eenzijdig aanpassen. Hiervoor wordt een  nieuwe versie van de Algemene Voorwaarden opgesteld en de toepasselijkheid van de  nieuwe Algemene Voorwaarden wordt per Overeenkomst van Opdracht aan Opdrachtgever  bevestigd. 

Artikel 3 – Wilsovereenstemming en zelfstandigheid 

  1. Partijen wensen uitsluitend met elkaar te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW. 
  2. Partijen benadrukken dat zij niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. en 7:690 e.v. BW. 
  3. Partijen wensen uitdrukkelijk de toepasselijkheid van de fictieve dienstbetrekking van tussenkomst te voorkomen. 
  4. Partijen kiezen ervoor om in voorkomende gevallen de fictieve dienstbetrekking van thuiswerkers of gelijkgestelden buiten toepassing te laten en daartoe de Overeenkomst van Opdracht op te stellen en te ondertekenen voordat uitbetaling plaatsvindt. 
  5. Partijen benadrukken dat zij beogen om geen inhoudingsplicht voor Opdrachtgever in het  kader van de Wet op de Loonbelasting 1964 en geen verzekeringsplicht voor Opdrachtnemer  op grond van de WW, ZW en de WIA te laten ontstaan. 
  6. Aangezien Partijen uitsluitend met elkaar willen contracteren op basis van een  Overeenkomst van Opdracht, verbinden Partijen zich ertoe om hun feitelijke gedragingen bij  de uitvoering van de Overeenkomst van Opdracht en de Werkzaamheden in  

overeenstemming te doen zijn met de inhoud en strekking van de Algemene Voorwaarden en  het BW waarin de overeenkomst van opdracht is vastgelegd. 

  1. Opdrachtnemer bevestigt dat hij zelfstandig ondernemer is en voor eigen rekening en risico  de Werkzaamheden verricht. Opdrachtnemer staat ervoor in dat hij is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en beschikt over een BTW-nummer bij de Belastingdienst. Opdrachtnemer garandeert dat hij niet over aanwijzingen beschikt dat de Belastingdienst een onderzoek heeft ingesteld naar zijn ondernemerschap voor de inkomstenbelasting en/of daarover aan hem vragen heeft gesteld. In aanvulling daarop verplicht de ZPP’ er zich ertoe om een verandering in deze situatie te melden. 
  2. Partijen begrijpen dat met de goedkeuring van deze Algemene Voorwaarden de  Belastingdienst geen oordeel geeft over het fiscaal ondernemerschap van de Zelfstandige 

Professional. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever op de hoogte houden van organisatorische  en personele ontwikkelingen en/of veranderingen binnen haar organisatie indien en voor  zover die van belang zijn voor de uitvoering van een Overeenkomst van Opdracht. 

  1. Het is uitdrukkelijk tussen Partijen en met Opdrachtgever besproken dat de Werkzaamheden  op grond van Overeenkomst van Opdracht worden uitgevoerd. 
  2. Opdrachtnemer is op de hoogte van de vereisten en risico’s van (fiscaal) ondernemerschap. 
  3. Partijen verklaren uitdrukkelijk dat het hun bedoeling is om hun relatie uit hoofde van deze overeenkomst aan te (blijven) merken als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in  artikel 7:400 van het Burgerlijk Wetboek en niet als een dienstbetrekking als bedoeld in  artikel 7:610 van het Burgerlijk Wetboek. Partijen zijn jegens elkaar verplicht om in  overeenstemming met hun bedoeling om een overeenkomst van opdracht aan te gaan,  feitelijk aan deze overeenkomst uitvoering en inhoud te geven. 
  4. Opdrachtnemer verklaart voldoende Kwalificaties te hebben om de Werkzaamheden  zelfstandig en zonder nadere toelichting van Opdrachtgever uit te voeren. 
  5. Opdrachtnemer heeft een eigen verantwoordelijkheid en is derhalve volledig  verantwoordelijk voor de uitvoering van de Werkzaamheden. 
  6. Opdrachtnemer is binnen het kader van de Werkzaamheden vrij in de wijze waarop deze werkzaamheden worden verricht, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5. 
  7. Partijen zijn zich ervan bewust dat het voor kan komen dat de Opdrachtnemer in  teamverband werkt en/of soortgelijke werkzaamheden uitvoert die ook door medewerkers  in loondienst van Opdrachtgever of derden worden uitgevoerd. Partijen zijn er zich van  bewust dat hierbij het bepaalde in artikel 5 lid 2 van belang is. Tevens erkent Opdrachtnemer  geen rechtstreekse rechtsverhouding met Opdrachtgever te hebben, noch aanspraak te  maken op een dienstverband met Opdrachtgever tijdens of na afloop van de Opdracht. 

Artikel 4 – Verantwoordelijkheden en verplichtingen Opdrachtgever 

  1. Opdrachtgever staat er jegens Opdrachtnemer voor in dat zij haar dienstverlening deskundig, met zorg en professionaliteit uitvoert. 
  2. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer op de hoogte houden van organisatorische en personele ontwikkelingen en/of veranderingen binnen haar organisatie indien en voor zover die van  belang zijn voor de uitvoering van een Overeenkomst van Opdracht. 
  3. Opdrachtgever verplicht zich ertoe de belangen van Cliënt en Opdrachtnemer voorop te  stellen en zich als een goed Opdrachtgever neutraal op te stellen. 
  4. Opdrachtgever verklaart er zich uitdrukkelijk mee akkoord dat Opdrachtnemer ook ten  behoeve van andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht.

Artikel 5 – Verantwoordelijkheden en verplichtingen Opdrachtnemer 

  1. Opdrachtnemer accepteert de Opdracht en aanvaardt daarmee de volle  verantwoordelijkheid voor het op juiste wijze uitvoeren van de Werkzaamheden. 
  2. Opdrachtnemer deelt de Werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de Opdracht nodig is, in geval van samenwerking met anderen, afstemming met Cliënt en Opdrachtgever en eventuele derden plaats, opdat de Werkzaamheden goed  kunnen worden uitgevoerd. Indien noodzakelijk voor de Werkzaamheden richt de  

Opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden en benodigde zorg bij Opdrachtgever. Het is de  verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer om, in geval van voortschrijdend inzicht of  gewijzigde omstandigheden, de uitvoering van de Werkzaamheden nader af te stemmen met  Opdrachtgever. 

  1. Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de Werkzaamheden geheel zelfstandig. Hij verricht  de overeengekomen werkzaamheden naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van Cliënt en Opdrachtgever. Cliënt en Opdrachtgever kunnen wel aanwijzingen en instructies geven omtrent het resultaat van de Opdracht. 
  2. Opdrachtnemer staat er jegens Opdrachtgever voor in dat Opdrachtnemer zal handelen  conform de wettelijke regels en de huisregels van Opdrachtgever (bijvoorbeeld  veiligheidsregels), waarvan Opdrachtnemer zich zelfstandig op de hoogte stelt, indien en  voor zover dit geen afbreuk doet aan het bepaalde in het derde lid van dit artikel. 
  3. Opdrachtnemer staat ervoor in dat de Opdrachtnemer het opleidingsniveau, Kwalificaties, diploma’s en certificeringen, de ervaring en de competenties bezit om de Overeenkomst van Opdracht naar behoren en conform eventueel geldende -al dan niet wettelijke – voorschriften uit te voeren. 
  4. Opdrachtnemer garandeert dat de Werkzaamheden met de grootst mogelijke zorg als  bedoeld in artikel 7:401 BW worden uitgevoerd. 
  5. Opdrachtnemer is gehouden gevolg te geven aan door Opdrachtgever tijdig verleende en verantwoorde aanwijzingen aangaande het resultaat van de Opdracht. Deze aanwijzingen  zullen zoveel mogelijk gespecificeerd en met inachtneming van de aard van de Opdracht  opgenomen worden in de Overeenkomst van Opdracht. 
  6. Opdrachtnemer legt aan Opdrachtgever verantwoording af over de wijze waarop hij de Werkzaamheden heeft uitgevoerd nadat deze zijn voltooid. Aard en omvang van de te verstrekken informatie dienen in overeenstemming te zijn met aard en omvang van de Opdracht. 
  7. Opdrachtnemer heeft de verantwoordelijkheid over de uitvoering, kwaliteit en de  continuïteit van de Werkzaamheden. 
  8. Partijen beogen dat het bepaalde in deze overeenkomst niet leidt tot het ontstaan van een arbeidsovereenkomst in de zin van artikel 7:610 en/of artikel 7:690 BW tussen  Opdrachtgever en Opdrachtnemer alsmede tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.

Artikel 6 – Verantwoordelijkheden en verplichtingen Opdrachtgever 

  1. Opdrachtgever heeft ten behoeve van Opdrachtnemer het volgende bij Opdrachtgever  bedongen: 
  2. Bij de Aanvraag zal Opdrachtgever aangeven welke Kwalificaties Opdrachtnemer dient te bezitten, welke Werkzaamheden verricht dienen te worden, alsmede een inschatting van de periode gedurende welke de Werkzaamheden verricht dienen te worden. 
  3. De Opdrachtgever/ Cliënt is gehouden Opdrachtnemer toegang te verlenen tot de woning, alsmede Opdrachtnemer in staat te stellen de Werkzaamheden onder aanvaardbare omstandigheden bij Opdrachtgever te verrichten. 
  4. De Opdrachtgever zal indien Opdrachtgever hiertoe gehouden is voldoen aan alle noodzakelijke veiligheidseisen ten aanzien van de ruimten waarin en ten aanzien van de zaken waarmee Opdrachtnemer werkt en voor het verrichten van de Werkzaamheden dusdanige maatregelen treffen en aanwijzingen verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat Opdrachtnemer bij het verrichten van de Werkzaamheden schade lijdt. 
  5. Opdrachtnemer maakt voor de uitvoering van de Werkzaamheden gebruik van  hulpmiddelen of materialen. Opdrachtnemer dient zich ten aanzien van die zaken, als goed huisvader te gedragen. Bij beëindiging van de Overeenkomst van Opdracht en/of op eerste verzoek van Opdrachtgever retourneert Opdrachtnemer alle ter beschikking gestelde zaken binnen 24 uur na beëindiging van de Overeenkomst van Opdracht of na het doen van dit verzoek van Opdrachtgever. Eventuele schade aan de bedoelde zaken kan op Opdrachtnemer worden verhaald. Partijen benadrukken dat het verstrekken van hulpmiddelen en materialen noodzakelijk is voor de uitvoering van de Werkzaamheden. 
  6. Indien Opdrachtgever tekort schiet in het nakomen van haar verplichtingen uit dit artikel kan Opdrachtnemer Opdrachtgever hierop aanspreken en nakoming vorderen. 

Artikel 7 – Looptijd, verlenging en beëindiging Overeenkomst van Opdracht 

  1. Een Overeenkomst van Opdracht treedt in werking op de daarin vermelde Startdatum en  wordt aangegaan voor bepaalde tijd. 
  2. De Startdatum en Einddatum, zoals opgenomen in de Overeenkomst van Opdracht, bepaalt  de periode waarbinnen de Werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd cq. het resultaat  dient te worden behaald. 
  3. De Overeenkomst van Opdracht kan worden verlengd voor een door Opdrachtgever en Opdrachtnemer in onderling overleg nader te bepalen periode. Opdrachtgever dient in geval  van verlenging de afspraak daartoe voor het verstrijken van de lopende periode schriftelijk  aan Opdrachtnemer kenbaar te maken. Opdrachtgever zal de overeengekomen (nieuwe)  Einddatum van de Overeenkomst van Opdracht schriftelijk bevestigen aan Opdrachtnemer,  zodra de corresponderende bevestiging van Opdrachtgever ontvangen is. Opdrachtnemer 

realiseert zich dat in geval van niet tijdige verlenging de eventuele risico’s, zoals vertraging in  de betaling van de facturen van Opdrachtnemer voor Opdrachtnemer zijn. Opdrachtgever  heeft wel een inspanningsverplichting om tijdig te achterhalen waarom de bevestiging van de  verlenging is vertraagd. 

  1. Opdrachtgever is, conform artikel 7:408 lid 1 BW, gerechtigd de Overeenkomst van Opdracht door middel van opzegging schriftelijk tegen elke datum (tussentijds) te beëindigen, zonder  dat Opdrachtgever in dat geval schadeplichtig is. 
  2. Opdrachtnemer is, conform artikel 7:408 lid 2 BW, behoudens gewichtige redenen, niet gerechtigd de Overeenkomst van Opdracht door opzegging tussentijds te beëindigen. Onder gewichtige redenen worden in dit verband in ieder geval niet verstaan commerciële belangen van Opdrachtnemer. 
  3. Beëindiging van de Overeenkomst van Opdracht ontslaat Partijen nadrukkelijk niet van hun daaruit voortvloeiende verplichtingen met betrekking tot artikel 13 (intellectuele eigendomsrecht en geheimhouding) en artikel 14 (aansprakelijkheid). 

Artikel 8 – Werkdagen, werktijden en standplaats 

  1. De werkdagen en werktijden worden in overeenstemming tussen Opdrachtgever/ Cliënt en  Opdrachtnemer bepaald, met dien verstande dat de aard van de Werkzaamheden met zich  mee kan brengen dat Opdrachtnemer op bepaalde tijdstippen wordt verwacht. 
  2. Tijdens afwezigheid van Opdrachtnemer als gevolg van verlof of ziekte loopt de  Overeenkomst van Opdracht door en blijven de Start- en Einddatum van de Overeenkomst  van Opdracht derhalve ongewijzigd. In geval van langdurige afwezigheid zijn de bepalingen  van artikel 9.2 van toepassing. 
  3. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden worden de Werkzaamheden in beginsel op de vestiging(en) van Opdrachtgever verricht. In voorkomende gevallen kan de Opdrachtnemer  de Werkzaamheden op een andere Locatie verrichten, zulks in overleg met Opdrachtgever. 

Artikel 9 – Vervanging 

  1. De Opdracht is aan Opdrachtnemer verstrekt op grond van de specifieke Kwalificaties van de Opdrachtnemer. Het staat Opdrachtnemer vrij zich bij de werkzaamheden te laten vervangen door een ander. Opdrachtnemer meldt voorafgaand aan de vervanging aan Opdrachtgever  en Opdrachtgever wie de Werkzaamheden namens hem uitvoert. Daarbij heeft  Opdrachtgever of Cliënt niet het recht de vervanger te weigeren, tenzij Opdrachtgever  vaststelt dat de vervanger niet aan één of meer van de kwalificaties voldoet zoals  opgenomen in de Aanvraag of de Overeenkomst van Opdracht. 
  2. Opdrachtnemer blijft ook tijdens de vervanging verantwoordelijk voor de kwaliteit van de werkzaamheden en het naleven van de Overeenkomst van Opdracht en deze Algemene  Voorwaarden. Opdrachtgever komt met de vervanger een derdenbeding jegens  Opdrachtgever overeen met betrekking tot hetgeen Partijen in artikel 13 van deze  overeenkomst met elkaar zijn overeengekomen m.b.t. intellectuele eigendomsrechten voor 

zover deze uit de Opdracht voortvloeien, zodanig dat Opdrachtgever en Opdrachtgever over  dezelfde rechten beschikt als het geval zou zijn indien Opdrachtnemer zichzelf niet zou  hebben laten vervangen. 

  1. Opdrachtnemer zal het deel van de vergoeding als bedoeld in artikel 10 dat betrekking heeft  op de door de vervanger verrichte werkzaamheden zelf aan Opdrachtgever factureren. Het is  de vervanger niet toegestaan om rechtstreeks aan Opdrachtgever te factureren. 
  2. In geval Opdrachtnemer langer dan twee aaneengesloten weken niet in staat is om de Werkzaamheden uit te voeren wegens ziekte of anderszins is Opdrachtgever gerechtigd op verzoek van Cliënt, en daartoe dus niet verplicht, te verlangen dat de desbetreffende Opdrachtnemer zorg draagt voor een vervanger, hetgeen door Opdrachtnemer aldus zal  worden uitgevoerd. 
  3. Het vervangen van Opdrachtnemer zal niet leiden tot meerkosten voor Opdrachtgever of Opdrachtgever. Partijen en Opdrachtgever zullen in onderling overleg eventuele extra kosten  van deze vervanging bepalen voordat vervanger met de werkzaamheden aanvangt. 

Artikel 10 – Vergoeding 

  1. Voor de uitvoering van de Werkzaamheden is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer het in de Overeenkomst van Opdracht genoemde Tarief als vergoeding verschuldigd, dit onverminderd het bepaalde in de leden 5 tot en met 9 van dit artikel. Het Tarief is een kostprijs inclusief alle  kosten waaronder inbegrepen alle betrokken fiscale- en sociale premieverplichtingen en  verzekeringen. 
  2. Partijen benadrukken dat het Tarief op basis van vraag en aanbod is bepaald en niet eenzijdig door Opdrachtgever noch Opdrachtgever is opgelegd. Partijen benadrukken tevens dat het  Tarief geen loonafspraak is in de zin van artikel 7:610 BW. Opdrachtnemer draagt zelf zorg  voor afdracht van verschuldigde omzetbelasting en, indien van toepassing, loonheffingen en  premies werknemersverzekeringen. 
  3. Alleen de daadwerkelijk door Opdrachtnemer gewerkte uren komen voor vergoeding in aanmerking. 
  4. Voor de uren dat Opdrachtnemer wegens ziekte, verlof of een andere aan Opdrachtnemer  toe te rekenen omstandigheid de Werkzaamheden niet verricht, is Opdrachtgever geen  vergoeding aan Opdrachtnemer verschuldigd. 
  5. Opdrachtgever maakt geen onderscheid in uren of normale werkdagen of gemaakt in het weekend en/of feestdagen, noch wordt er onderscheid gemaakt tussen uren gewerkt tijdens kantooruren of daarbuiten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 
  6. Indien een dagvergoeding is overeengekomen, dan is Opdrachtgever deze dagvergoeding aan Opdrachtnemer verschuldigd voor elke dag waarop Opdrachtnemer gedurende minimaal  acht uren de Werkzaamheden heeft verricht, dit onafhankelijk van het feitelijke aantal  gewerkte uren. 
  7. Voor Werkzaamheden die zijn uitgevoerd vóór de ingangsdatum of na de einddatum van de

Overeenkomst van Opdracht is Opdrachtgever geen vergoeding verschuldigd. 

  1. Het Tarief kan zowel gedurende de initiële looptijd van de Overeenkomst van Opdracht,  alsmede gedurende de eventuele verlenging(en) van de Overeenkomst van Opdracht niet  eenzijdig door Opdrachtnemer verhoogd dan wel geïndexeerd worden. 
  2. Zakelijke reis- en verblijfskosten worden uitsluitend vergoed, indien en voor zover  Opdrachtgever voorafgaand schriftelijk goedkeuring heeft verleend vergoeding daarvan. 

Artikel 11 – Urenverantwoording, facturering en betaling 

  1. Opdrachtnemer draagt zorg voor een deugdelijke urenverantwoording op de door  Opdrachtgever gewenste wijze. Deze urenverantwoording is definitief als deze door  Opdrachtgever is goedgekeurd. De urenindicatie is in deze leidend. De Opdrachtgever heeft  hier middels het zorgplan mee ingestemd. Het verantwoorden van uren is noodzakelijk voor  de bedrijfsvoering van Opdrachtgever en Opdrachtgever om de mogelijkheid van controle op  de in te dienen facturen mogelijk te maken. 
  2. De ingevulde en goedgekeurde urenverantwoording alsmede de (verlengde) Overeenkomst  van Opdracht vormen de basis van de facturering door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever. 
  3. Opdrachtnemer zal de op grond van de Overeenkomst van Opdracht verrichte  Werkzaamheden aan Opdrachtgever factureren. De factuur is gebaseerd op de door Cliënt  goedgekeurde uren. Daarbij dient Opdrachtnemer het door Cliënt goedgekeurde  urenverantwoordingsformulier mee te zenden. 
  4. De facturen van Opdrachtnemer dienen te voldoen aan de wettelijke eisen, alsmede een vermelding te bevatten van het aantal uren, het tarief, de maand en het jaar waarin de Werkzaamheden zijn verricht. 
  5. Facturen van Opdrachtnemer dienen opgesteld te zijn vanuit de juiste juridische entiteit van Opdrachtnemer en gericht te zijn aan de juiste juridische entiteit van Opdrachtgever, zijnde  de entiteiten waarmee de Overeenkomst van Opdracht is overeengekomen. 
  6. Opdrachtnemer dient eventuele kosten, die op grond van een Overeenkomst van Opdracht gemaakt zijn, te factureren. Opdrachtnemer dient bij de factuur een door Opdrachtgever ondertekende specificatie van de onkosten mee te sturen. 
  7. Facturen die voldoen aan de eisen zoals gesteld in dit artikel worden door Opdrachtgever  binnen de in de Opdracht gespecificeerde betaaltermijn, na ontvangst van de factuur, aan Opdrachtnemer betaald. Facturatie vindt plaats over de gehele kalendermaand. 
  8. In geval van verschil van mening over de juistheid van de factuur en/of het urenverantwoordingsformulier stelt Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan op de hoogte en treden Partijen zo spoedig mogelijk in overleg. De in het zevende lid van dit artikel bedoelde betalingstermijn gaat in dat geval in zodra Partijen overeenstemming hebben bereikt over de

juistheid van de factuur of ontvangst door Opdrachtgever van de door Opdrachtnemer verstuurde correctiefactuur. 

  1. Opdrachtnemer heeft geen debiteurenrisico rust. Dit betekent dat 

non-betaling door Opdrachtgever van de facturen van Opdrachtgever, ten gevolge van wat  dan ook, met zich meebrengt dat Opdrachtgever alsnog een betalingsverplichting heeft,  conform dit artikel, ten aanzien van de corresponderende facturen.  

  1. Bij niet tijdige- betaling heeft Opdrachtnemer recht om zijn werkzaamheden op te schorten  alsmede om aanspraak te maken op de buitengerechtelijke incassokosten en de wettelijke  handelsrente.  

Artikel 12 – Compliance 

  1. Partijen beogen dat er geen sprake is van het ter beschikking stellen van arbeid onder leiding en toezicht en dat daarmee de Waadi (Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs) en  de Inlenersaansprakelijkheid, welke aansprakelijkheid is vastgelegd in de Invorderingswet  1990, niet van toepassing zijn. 
  2. Partijen willen de toepasselijkheid van de fictieve dienstbetrekking van tussenkomst  voorkomen. Daarvoor dient voldaan te zijn aan de voorwaarde dat Opdrachtnemer de  Werkzaamheden verricht in de uitoefening van bedrijf of in de zelfstandige uitoefening van  een beroep. Partijen stellen vast dat voor het bij voortduring voldoen aan deze voorwaarde  onder meer van belang is dat Opdrachtnemer voor het verwerven van opdrachten en  opbrengsten niet te zeer afhankelijk is van de met Opdrachtgever te sluiten Overeenkomsten  van opdracht (economische zelfstandigheid). Opdrachtgever zal daartoe het aantal, de  looptijd en de omvang van de door partijen gesloten Overeenkomsten van opdracht  bijhouden. Indien Opdrachtgever naar zijn exclusieve inschatting in redelijkheid twijfelt aan  voornoemde economische zelfstandigheid van Opdrachtnemer, zal Opdrachtgever geen  verdere Overeenkomsten van opdracht met Opdrachtnemer meer sluiten tot het moment  waarop deze twijfel is verdwenen. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer schriftelijk in kennis  stellen van het ontstaan van voornoemde inschatting. 
  3. Opdrachtnemer is verplicht om Opdrachtgever aan te tonen dat aan deze voorwaarde is  voldaan en zal daartoe vóórafgaand aan het ondertekenen van de Overeenkomst van  Opdracht in ieder geval de volgende stukken aan Opdrachtgever overleggen: 
  4. Kopie van inschrijving van Opdrachtnemer in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan drie maanden; 
  5. Kopie van een recent bewijsstuk dat Opdrachtnemer in het bezit is van een Omzetbelastingnummer, tenzij de Werkzaamheden zijn vrijgesteld van Omzetbelasting. 
  6. Bij aanvang, tijdens en bij beëindiging van een Overeenkomst van Opdracht is  Opdrachtnemer, op verzoek van Opdrachtgever, verplicht om schriftelijk en naar waarheid  informatie te verstrekken en eventuele vragen(lijsten) te beantwoorden aan de hand  waarvan kan worden vastgesteld in hoeverre de feitelijke uitvoering van de Overeenkomst  van Opdracht tot het vermoeden van het bestaan van een (fictieve) dienstbetrekking tussen 

Partijen zou kunnen leiden. Aan Opdrachtgever komt het exclusieve recht toe om deze  vragen(lijsten) op te stellen. 

  1. Indien en voor zover rechtens mogelijk vrijwaart Opdrachtnemer Opdrachtgever voor alle  door Opdrachtgever te lijden schade ter zake, daaronder begrepen kosten, wettelijke rente  en belastingrente, welke een gevolg zijn van een naheffing loonheffing (daaronder te  verstaan loonbelasting en premies volksverzekeringen) van de Belastingdienst op grond van  een privaatrechtelijke of fictieve dienstbetrekking ten aanzien van de inzet van  Opdrachtnemer, mits de naheffing van de Belastingdienst gebaseerd is op een feitelijke  omstandigheid waaruit blijkt dat Opdrachtnemer in privaatrechtelijke of fictieve  dienstbetrekking de Werkzaamheden heeft verricht. 
  2. Opdrachtgever kan in verband met de uitvoering van wettelijke regelingen aanvullende informatie opvragen bij Opdrachtnemer en deze informatie aan Opdrachtgever verstrekken. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen de uit de AVG voortvloeiende verplichtingen  nakomen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de schade, wanneer Cliënt en/of  Opdrachtgever enige verplichting uit hoofde van de AVG niet is nagekomen. 
  3. Opdrachtnemer gaat er op voorhand mee akkoord dat Opdrachtgever kopieën van de door Opdrachtnemer verstrekte documenten alsmede van de met Opdrachtnemer  overeengekomen Overeenkomst van Opdracht(en) aan personeel van Opdrachtgever kan  verstrekken. 
  4. Opdrachtgever is gerechtigd de Overeenkomst van Opdracht met onmiddellijke ingang op te zeggen en zonder schadeplichtig te zijn, indien Opdrachtgever van mening is dat er op grond van wet- en regelgeving een onaanvaardbaar risico voor Opdrachtgever of Opdrachtgever  optreedt, dan wel dat Opdrachtnemer Opdrachtgever niet voldoende informeert over  wijzigingen in de feiten en omstandigheden zoals genoemd in dit artikel. 
  5. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever direct informeren bij wijzigingen in de registratie van Opdrachtnemer bij de Kamer van Koophandel en/of wijzigingen in het  

Omzetbelastingnummer van Opdrachtnemer. 

  1. Opdrachtnemer dient zich tot Opdrachtgever te wenden indien Opdrachtnemer van mening  is dat Opdrachtnemer dreigt feitelijk in dienst van Opdrachtgever de Werkzaamheden te  verrichtten. Opdrachtgever zal alsdan in overleg treden met Opdrachtgever om vast te  stellen of Opdrachtnemer de Werkzaamheden in bovenbedoelde zin verricht. Indien  Opdrachtgever tot het oordeel komt dat daar sprake van is, zal hij Opdrachtgever en  Opdrachtnemer daarvan schriftelijk in kennis stellen en Opdrachtgever en Opdrachtnemer  een termijn stellen om al het nodige te doen c.q. na te laten teneinde te bewerkstelligen dat  Opdrachtnemer niet langer in dienst van Opdrachtgever de Werkzaamheden verricht. Indien  Opdrachtgever en/of Opdrachtnemer deze termijn niet gestand doet, is Opdrachtgever  gerechtigd direct de Overeenkomst van Opdracht met Opdrachtnemer te beëindigen zonder  tot enige schadevergoeding verplicht te zijn. 

Artikel 13 – Intellectuele eigendomsrechten en geheimhouding 

  1. Tenzij in een Overeenkomst van Opdracht anders is overeengekomen berusten alle  intellectuele (eigendoms)rechten, die – waar en wanneer dan ook – ten aanzien van de 

resultaten van de Werkzaamheden kunnen of zullen kunnen worden uitgeoefend, bij  Opdrachtgever of Cliënt. Over het algemeen zal dit nimmer van toepassing zijn op de uit te  voeren werkzaamheden. 

  1. Opdrachtnemer is gehouden aan alle voor het verrichten van de werkzaamheden door hem ingeschakelde personen een verplichting op te leggen die identiek is aan de in dit artikellid genoemde verplichting van Opdrachtnemer zodanig dat de betreffende personen door Opdrachtgever kunnen worden gedwongen een eventueel bij hen rustend intellectuele eigendomsrecht aan Opdrachtgever over te dragen en alles in het werk te stellen teneinde te bewerkstelligen dat Opdrachtgever eigenaar van dat recht wordt. 
  2. Indien tussen partijen verschil van mening zal bestaan over de eigendom van Materialen, resultaten van Diensten of Documentatie respectievelijk de intellectuele (eigendoms)rechten daarvan, wordt ervan uitgegaan dat die eigendom bij Opdrachtgever berust tot tegenbewijs  afdoende is geleverd door de Opdrachtnemer. 

Artikel 14 – Aansprakelijkheid 

  1. Partijen staan jegens elkaar in voor de deugdelijke nakoming van alle op hem betrekking hebbende verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst van Opdracht (en alle daarmee,  mede op grond van deze Algemene voorwaarden, samenhangende verplichtingen). 
  2. Opdrachtgever is enkel aansprakelijk voor door Opdrachtnemer, Cliënt of derden geleden  schade, indien Opdrachtgever nalatig is geweest bij de uitvoering van haar dienstverlening en  de ontstane schade het rechtstreeks gevolg van een dergelijk handelen/nalaten van Opdrachtgever. 
  3. Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade verband houdende met de uitvoering van de Overeenkomst van Opdracht. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer vrijwaren voor alle aanspraken en verliezen, alsmede alle aanspraken van derden, tot vergoeding van enige schade waaronder schade als gevolg van dood of lichamelijk letsel, verband houdende met  de uitvoering van de Overeenkomst van Opdracht. Opdrachtnemer is uitsluitend  aansprakelijk indien er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van  Opdrachtnemer en voor zover Opdrachtnemer hier enige invloed op kon of had kunnen  uitoefenen. 
  4. In het geval dat Opdrachtnemer naar oordeel van Opdrachtgever, de Werkzaamheden  zodanig uitvoert dat er sprake is van ondeugdelijke werkzaamheden (door gebrek aan  Kwalificaties, een gebrek aan vakmanschap en/of onzorgvuldigheid van Opdrachtnemer),  en/of het Resultaat niet overeenkomt met de in de Overeenkomst van Opdracht vastgelegde  verwachtingen, kan Opdrachtgever, ondanks dat eventueel de gewerkte uren zijn  goedgekeurd, vorderen dat de Werkzaamheden zo spoedig mogelijk en voor eigen rekening  van Opdrachtnemer opnieuw door Opdrachtnemer worden uitgevoerd of hersteld worden,  zodat er naar oordeel van Opdrachtgever er geen sprake meer is van ondeugdelijke  werkzaamheden en/of onvoldoende Resultaat. Indien het opnieuw uitvoeren of herstellen  naar oordeel van Opdrachtgever niet mogelijk is, heeft Opdrachtgever de keuze om op  verzoek van Opdrachtnemer: 
  5. de Overeenkomst van Opdracht per direct te beëindigen en de Werkzaamheden door een derde laten uitvoeren, voor eigen rekening van de Opdrachtgever;
  6. de Overeenkomst van Opdracht per direct te beëindigen. 
  7. Opdrachtgever verbindt zich tegenover Opdrachtnemer op verzoek alle redelijkerwijs noodzakelijke medewerking te verlenen met betrekking tot de betwisting van aanspraken  van Opdrachtgever of derden in en buiten rechte. 
  8. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gederfde  winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. 
  9. De aansprakelijkheid zoals genoemd in lid 2 en 3 van dit artikel is beperkt tot 3 maal de waarde van de totale opdracht. 
  10. De beperking als opgenomen in lid 7 van dit artikel is niet van toepassing in geval van: a. aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel; b. opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid; 
  11. schade als gevolg van het niet nakomen van de verplichtingen als omschreven in artikel 12; d. schending van intellectuele eigendomsrechten of de geheimhoudingsverplichtingen als bedoeld in artikel 13. 
  12. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat zij gedurende de looptijd van de Overeenkomst van Opdracht beschikt over een adequate verzekering voor bedrijfs- en/of  

beroepsaansprakelijkheid met een minimale dekking per gebeurtenis of reeks van  gerelateerde gebeurtenissen. Als bewijs hiervan legt Opdrachtnemer op verzoek een bewijs  van dekking over aan Opdrachtgever. Opdrachtnemer stelt Opdrachtgever en Opdrachtgever  onverwijld op de hoogte van alle mutaties die zich voordoen in de verzekering als bedoeld in  het tweede lid van dit artikel, indien een wijziging van invloed kan zijn op de verzekerde  hoedanigheid van Opdrachtnemer en/of de Overeenkomst van Opdracht. 

  1. De Opdrachtgever zal voldoen aan alle noodzakelijke veiligheidseisen ten aanzien van de  ruimten waarin en ten aanzien van de zaken waarmee Opdrachtnemer werkt en voor het  verrichten van de Werkzaamheden dusdanige maatregelen treffen en aanwijzingen  verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat Opdrachtnemer bij het  verrichten van de Werkzaamheden schade lijdt. 
  2. Schadeclaims ten gevolge van het voorafgaande dienen binnen 7 dagen na het ontstaan van de schade schriftelijk bij de schadeveroorzakende partij te zijn gemeld, op straffe van verval van aansprakelijkheid. 
  3. Het staat Opdrachtgever vrij de Overeenkomst van Opdracht op ieder moment te beëindigen  of haar tegenprestatie voor de verrichte Werkzaamheden op te schorten, indien  Opdrachtnemer zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst van Opdracht (en alle  daarmee, mede op grond van deze Algemene voorwaarden, samenhangende verplichtingen)  niet nakomt. Daarbij geldt dat gebruikmaking van dit opschortingsrecht Opdrachtnemer niet  ontheft van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst van Opdracht. 

Artikel 15 – Klachten 

  1. Indien Opdrachtnemer van mening is dat Opdrachtgever in de uitvoering van een  Overeenkomst van Opdracht zich niet houdt aan de gedragscode en/of andere klachten 

heeft, dan kan Opdrachtnemer dat kenbaar maken bij de directie van Opdrachtgever.  Partijen zullen in onderling overleg de klacht verhelpen. 

  1. Indien Opdrachtgever een klacht heeft over de uitvoering van de Werkzaamheden zal deze  klacht in onderling overleg tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever worden verholpen.  Indien de klacht niet in onderling overleg tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever kan  worden verholpen, zal Opdrachtgever gebruik maken van de klachtenprocedure van  Opdrachtgever. Partijen zullen in onderling overleg de klacht verhelpen. 
  2. Indien Opdrachtnemer een klacht heeft over Opdrachtgever zal deze klacht in onderling  overleg tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever worden verholpen. Indien de klacht niet in  onderling overleg tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever kan worden verholpen, zal  Opdrachtnemer gebruik maken van de klachtenprocedure van Opdrachtgever. Partijen en  Opdrachtgever zullen in onderling overleg de klacht verhelpen. 

Artikel 16 – Algemene bepalingen 

  1. Een eventueel tussen Partijen, alsmede tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, reeds  afgesloten overeenkomst is niet geldig op de Overeenkomst van Opdracht(en) tussen  Partijen waarop deze Algemene voorwaarden van toepassing zijn. 
  2. Wijzigingen van en aanvullingen op de Algemene Voorwaarden en/of Overeenkomst van  Opdracht(en) zijn alleen geldig indien zij schriftelijk zijn vastgelegd en beide Partijen door  ondertekening uitdrukkelijk te kennen hebben gegeven met de wijzigingen c.q. aanvullingen  in te stemmen. 
  3. In geval van Overmacht wordt de nakoming door de betrokken Partijen van de uit de  Algemene voorwaarden en/of Overeenkomst van Opdracht voortvloeiende verplichtingen  geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de Overmacht zonder dat Partijen jegens  elkaar tot schadevergoeding ter zake zijn gehouden. Van een geval van Overmacht zal  omgaand schriftelijk mededeling worden gedaan en zullen zo spoedig mogelijk schriftelijke  bewijsstukken aan de andere Partij worden overhandigd. 
  4. Als een bepaling uit de Algemene voorwaarden of een Overeenkomst van Opdracht  onverbindend blijkt te zijn, dan blijven de overige bepalingen daarvan onverminderd tussen  Partijen van kracht. Partijen verbinden zich om de niet-verbindende bepaling te vervangen  door een bepaling die wel verbindend is, en, gelet op het doel en de strekking van de  Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst van Opdracht, zo min mogelijk afwijkt van de  niet-verbindende bepaling. Partijen verbinden zich in het bijzonder om bij wetswijzigingen  die de inhoud van de Algemene Voorwaarden of een Overeenkomst van 

Opdracht raken, in goed onderling overleg tot aanpassing daarvan te komen conform het bepaalde in dit lid. 

Artikel 17 – Toepasselijk recht en geschillen 

  1. Op deze Algemene Voorwaarden en elke Overeenkomst van Opdracht is Nederlands recht  van toepassing.
  2. In geval van een geschil tussen Partijen, voortvloeiende of verband houdende met (de  uitvoering van) deze Algemene Voorwaarden of een Overeenkomst van Opdracht, trachten  Partijen in goed onderling overleg tot een minnelijke schikking te komen. Mochten Partijen  hierin niet binnen een redelijke termijn slagen, dan wordt het geschil voorgelegd aan de  bevoegde rechter te Breda.